top of page
  • Writer's pictureMinjonit

B2B-myyjän rekrytointi: Opas rekrytoivalle esihenkilölle

Päivitetty: 12. syysk. 2023



Oletko rekrytoimassa tiimiisi uutta myyjää? Hyvän B2B-myyjän rekrytointi voi tuntua haastavalta tehtävältä, sillä myynnin ammattilaisista on kova kilpailu eikä CV välttämättä kerro koko totuutta myyjän tuloksellisuudesta.


Keräsimme tähän blogiin rekrytoijiemme vinkit onnistuneeseen B2B-myyjän rekrytointiin rekryprosessin suunnittelusta hyvien myyjäkandidaattien tunnistamiseen!


5 vinkkiä B2B-myyjän rekrytointiin


1. Määrittele selkeästi rooli, odotukset ja osaajaprofiili


Ennen kuin aloitat etsinnän, on tärkeää tehdä huolellinen pohjatyö. Kirkasta itsellesi, mitä konkreettisesti tehtävänkuvaan kuuluu, millaista tehtävän työarki on ja millainen henkilö tehtävään tarvitaan.


Mieti muun muassa näitä kysymyksiä:

  • Mitkä ovat roolin vastuut?

  • Millaista osaamista vaaditaan?

  • Mitkä ovat tavoitteet?

  • Millaiseen tiimiin myyjä on tulossa?

  • Millaisia elementtejä tehtävänkuvan arkeen kuuluu?

  • Millainen henkilö tällaisessa tehtävässä menestyy parhaiten?

  • Millainen palkkamalli ja -taso tehtävässä on?


2. Luo ideaalikandia puhutteleva työpaikkailmoitus


Luo ideaalikandidaattiasi puhutteleva työpaikkailmoitus, joka antaa hakijalle selkeän kuvan tehtävästä sekä innostaa hakemaan juuri teille töihin.


Ilmoitukseen kannattaa sisällyttää kattavasti tietoa roolista, vastuista, yrityksestä, palkasta ja muista eduista. Pyri olemaan mahdollisimman konkreettinen kuvaillessasi tehtävänkuvaa ja työarkea.


Pyri sanoittamaan ilmoituksessa selkeästi organisaatiosi vetovoimatekijät kandidaatin näkökulmasta. Vetovoimatekijöistä voit saada vihiä esimerkiksi työtyytyväisyyskyselyiden vastauksista tutkimalla, miksi nykyiset työntekijät kertovat viihtyvänsä teillä.


Jos mahdollista, avaa tehtävän palkkamalli ja palkkataso avoimesti ilmoituksessa. Palkan ilmoittaminen avoimesti lisää kandidaattien luottamusta yritykseen sekä säästää resursseja niin työnhakijalta kuin rekrytoijalta.


3. Madalla kynnystä keskustelun avaamiseen


Keskusteluiden avaaminen potentiaalisten kandidaattien kanssa on avain rekrytoinnissa onnistumiseen. Madalla kynnystä keskusteluun mahdollistamalla monikanavaiset yhteydenotot puhelimitse, sähköpostitse, LinkedInissä ja esimerkiksi Whatsapissa. Anna kiinnostuneelle hakijalle oikea ihminen, johon olla yhteydessä geneeristen rekry-meiliosotteiden ja kasvottomien ilmoitusten sijaan.


4. Hyödynnä suorahakua


Mitä haastavampi rooli ja kokeneempi profiili, jota etsit, sitä todennäköisemmin hyödyt suorahausta. Suorahaku mahdollistaa targetoidusti sellaisten kandidaattien tavoittamisen, joilla on juuri tarvitsemaasi kokemusta ja osaamista. Suorahaun kautta tavoitat myös ammattilaiset, jotka eivät välttämättä ole parhaillaan aktiivisesti työnhaussa, mutta ovat avoimia uusille mahdollisuuksille niiden tullessa eteen.


5. Panosta hakijakokemukseen


Kilpailullisilla työmarkkinoilla loistavan hakijakokemuksen tarjoaminen erottaa yrityksesi muista ja parantaa mahdollisuuksiasi rekrytoida tiimiisi parhaat osaajat.

Suunnittele rekryprosessi hakijan näkökulmasta ja mieti, miten voit vastata hänen tarpeisiinsa ja odotuksiinsa rekryprosessin aikana.

Panosta läpinäkyvyyteen sekä aktiiviseen viestintään. Kerro hakijalle heti alussa, mitä vaiheita hän voi odottaa rekryprosessilta. Pidä hänet jatkuvasti ajan tasalla rekryprosessin etenemisestä.


B2B-myynnin ammattilaisista on kova kysyntä, joten tehokas eteneminen rekrytointiprosessin aikana on tärkeää. Myyjät ovat tottuneita napakoihin rekryprosesseihin, joten pidä rekryprosessissa mukana vain välttämättömät vaiheet. Hidas tai liian raskas prosessi voi heikentää kandidaattien sitoutumista ja johtaa rekryn epäonnistumiseen.


Nyt kun olet saanut vinkkejä rekryprosessin toteuttamiseen, siirrytään seuraavaksi pohtimaan, miten tunnistat hyvän B2B-myyjän.


Näin tunnistat hyvän B2B-myyjän


CV voi antaa hyvää osviittaa myyjän osaamisesta, mutta pelkän työhistorian tarkastelu ei kerro koko totuutta. Pelkkien aiempien työpaikkojen ja -tehtävien sijaan myyjärekryihin erikoistunut Senior Recruiterimme Kukka Roine kehottaa kiinnittämään huomiota kandidaatin luonteenpiirteisiin ja motivaatiotekijöihin:


  • Ratkaisukeskeisyys: Myynnin ammattilaisten täytyy olla hyviä ongelmanratkaisijoita. Heidän täytyy olla uteliaita, osata esittää kysymyksiä ja haluta pyrkiä ymmärtämään asiakkaan tarpeet ja etsiä niihin ratkaisuja.

  • Sinnikkyys, periksiantamattomuus ja optimistisuus: Myynti on työ, jossa hylkäävien vastausten sietäminen on säännöllinen osa työtä. Optimistinen asenne ja periksiantamattomuus auttavat menestymään tehtävässä, jossa pettymyksiä tulee vastaan väistämättä.

  • Joustavuus ja sopeutuvuus: Myynti on ala, joka muuttuu jatkuvasti. Hyvä sopeutumis- ja oppimiskyky auttavat sopeutumaan myyntityön alati muuttuviin olosuhteisiin, tapoihin, teknologioihin, tuotteisiin ja palveluihin.

  • Rehellisyys ja aitous: Rehellisyys ja aitous ovat myynnin ammattilaisten olennaisia ominaisuuksia. Autenttinen myyjä rakentaa luottamuksellisia ja pitkäkestoisia suhteita asiakkaiden kanssa.

  • Motivaatio: Motivoitunut myyntihenkilö pyrkii ylittämään tavoitteet ja saavuttamaan menestystä. Hän motivoituu myyntityön luonteesta itsessään. Arvioi ehdokkaan motivaatiota keskustelemalla hänen kanssaan arvoista, motivaatiotekijöistä ja siitä, miltä hänen kohdallaan ideaali työarki näyttää. Etsi ehdokkaita, jotka jakavat samat arvot ja työkulttuurin kuin organisaatiosi kanssa.


B2B-myynnin ammattilaiset - pinnalla juuri nyt


Minjonin rekrytoijat keskustelevat myynnin ammattilaisten kanssa päivittäin. Tällä hetkellä työelämässä ja työnhaussa myyjiä puhuttavat:


  • Edistymismahdollisuudet: Myyntiammattilaiset haluavat tietää, että yrityksessä on mahdollisuuksia edetä, sekä pystysuunnassa että vaakasuunnassa. He haluavat tietää konkreettisesti, millaisia uramahdollisuuksia yritys voi tarjota.

  • Palkka: Myyntiammattilaisia motivoi usein raha, joten kilpailukykyinen palkka ja selkeä provisiomalli ovat tärkeitä tekijöitä rekrytoitaessa. Tällä hetkellä myyntiammattilaiset tuntuvat arvostavan yhä enemmän hyvää peruspalkkaa bonusten rinnalla.

  • Tiimi ja organisaatiokulttuuri: Vahva tiimi ja hyvä organisaatiokulttuuri ovat tärkeitä myös myynnin ammattilaisille. Myyjät haluavat työskennellä mukavassa työyhteisössä, jossa jaetaan yhteiset tavoitteet ja arvot.

  • Kiinnostava tuote tai palvelu ja brändi: Myyntiammattilaiset haluavat olla ylpeitä myymästään tuotteesta tai palvelusta ja edustamastaan brändistä. He haluavat työskennellä yrityksissä, joilla on hyvä maine ja vahva arvolupaus.


Hyvän B2B-myyjän rekrytointi voi olla haastavaa, sillä myyntiammattilaisista on kova kilpailu, eikä ansioluettelo välttämättä kerro koko totuutta. Siksi on tärkeää valmistautua perusteellisesti ennen rekrytointiprosessin aloittamista ja toteuttaa rekrytointiprosessi hakijalähtöisellä otteella. Tämän blogipostauksen vinkkejä noudattamalla lisäät mahdollisuuksiasi löytää ja rekrytoida menestyksekkään B2B-myyjän, joka auttaa tiimiäsi ja organisaatiotasi saavuttamaan tavoitteensa!


Kaipaatko apua B2B-myyjän rekrytointiin? Ota meihin yhteyttä!


284 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page