Minjonin reportteri nappasi mikin käteen ja kävi nykäisemässä hihasta Minjonin rekrytoijia Wilma Tuomista ja Aada Nokkalaa.🎙️ Päivän polttavana kysymyksenä oli: mitä osaajat odottavat työnantajilta juuri nyt?
Nämä viisi teemaa nousivat pintaan - tsekkaa, että nämä on huomioitu teilläkin!
Nämä teemat kiinnostavat osaajia juuri nyt
1. Raha ratkaisee 💸
Ei kaikkea, mutta paljon. Tänä vuonna kompensaatiolla on erityisen korostunut merkitys osaajien keskuudessa. Palkkakompromisseja on vaikeampi neuvotella vedoten esimerkiksi työn ja vapaa-ajan tasapainoon, työn merkityksellisyyteen tai työyhteisön ainutlaatuisuuteen.
Kompensaation osalta tulee olla ennakoiva ja avoin, vaikka lopulliset palkkaneuvottelut käydään rekrytoinnin loppuvaiheen 1-to-1 -keskusteluissa.
Osaajat kiinnittävät huomionsa erityisesti peruskompensaation tasoon bonusmallien tai provisiomahdollisuuksien sijaan.
Näin huomioit trendin teidän rekryprosessissa💡
Ennen haun avaamista, selvitä täsmällisesti mikä on se palkkahaarukka, jonka voitte tarjota.
Kerro avoimesti työpaikkailmoituksessa ja/tai suorakontaktoinnin yhteydessä, mikä on kompensaation taso avoimessa tehtävässä.
Tuo esiin kaikki rahanarvoiset etuudet, joita tarjoatte työnantajana.
Älä nojaa mainintoihin mahdollisista bonuksista tai provisioista – suurin vaikutus on kilpailukykyisellä kiinteällä palkalla.
2. Monikanavainen viestintä 💬
Nykypäivän rekrytointiprosessi on suunniteltu sujuvaksi työnhakijan näkökulmasta. Sujuvuus on kriittisen tärkeää niiden osaajien osalta, joista kilpaillaan kiivaasti. Viestinnällä on tässä merkittävä rooli. Ota rekrytointiviestintäsi johtotähdeksi pyrkimys luoda vuoropuhelua osaajien kanssa.
Anna osaajien päättää, mikä kanava tai alusta on heille luontevin tapa käydä vuoropuhelua – olkoon se sähköpostin lähettäminen, soitto, InMail LinkedInissä tai esimerkiksi WhatsApp-viesti. On yrityksenne etu, että osaajat kokevat lisäkysymysten esittämisen ja muun yhteydenpidon vaivattomaksi ja nopeaksi.
Näin huomioit trendin teidän rekryprosessissa💡
Kannustakaa työpaikkamateriaaleissa osaajia olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä.
Kertokaa, mitä eri kanavia pitkin osaajat voivat kysyä lisätietoja – ja tarjoa useita eri vaihtoehtoja.
Sosiaalisen median alustoilla suosi niiden natiiveja viestintätapoja (esimerkiksi Instagramissa direct message -toiminto).
Anna nimi ja kasvot sille henkilölle, johon avoimesta työpaikasta kiinnostunut osaaja voi olla halutessaan yhteydessä.
Panosta siihen, että osaajien lähettämiin viesteihin reagoidaan nopeasti.
3. DEI eli monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja inklusiivisuus ⚖️
Yritysten vastuullisuus on ollut jo pitkään osaajien kiinnostuksen kohteena. Osana laajempaa vastuullisuustematiikka prioriteetiksi on noussut DEI:n edistäminen; osaajat edellyttävät yrityksiltä enenevissä määrin DEI-viestintää, läpinäkyvyyttä ja kehityshalua.
Yrityksen DEI-maturiteettia ei ratkaista rekrytoinnin rajapinnassa, vaan koko organisaation läpileikkaavassa analyysi- ja muutostyössä. Rekrytoinnilla on kuitenkin merkittävä rooli DEI:n toteuttamisessa. Yrityksen rekrytointiprosessi ja laajemmin rekrytointityö tulisi auditoida DEI-lasien läpi avoimesti keskustellen siitä, missä ollaan vahvoilla ja missä tulee kehittyä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Näin huomioit trendin teidän rekryprosessissa💡
Käy läpi rekrytointiprosessinne kaikki vaiheet ja tarkastele, mitä muutoksia nykytapanne toimia edellyttää – voit havaita myös melko kevyesti toteutettavia korjausliikkeitä!
Viesti työpaikkamateriaaleissa (ja mahdollisilla urasivuilla) totuudenmukaisesti ja läpinäkyvästi, miten DEI:tä edistetään yrityksessänne.
Kysy työnhakijoilta palautetta siitä, miten DEI toteutui rekrytointinne eri vaiheissa.
Jos DEI-osaamista ei löydy in-house, turvaudu ulkopuoliseen asiantuntija-apuun.
4. Avoimuus maksimiin 💯
Osaaja ei tee päätöstään rekrytointiin lähtemisestä yhden työpaikkailmoituksen pohjalta, vaan hän pyrkii muodostamaan laajemman (mieli)kuvan yrityksestänne liiketoimintana ja työnantajana. Jotta voit vaikuttaa mielikuvan muodostumiseen, varmista että yrityksestänne on saatavilla runsaasti tietoa – erityisesti siitä näkökulmasta, millainen työnantaja olette ja millaista työntekijäkokemusta yrityksessänne voi odottaa.
Rekrytoinnin aikana avoimuus tulisi heijastua työpaikkamateriaaleissa ja työnhakijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa. Tartu rohkeasti myös työnhakijoiden esittämiin vaikeampiin kysymyksiin ja tuo oma-aloitteisesti esiin yrityksenne tämänhetkiset kasvukohdat ja mahdolliset toimintaympäristön haasteet.
Avoimuuden lisääminen kytkeytyy pitkäjänteiseen työnantajamielikuvatyöhön (employer branding eli EB). Työnantajamielikuvatyö on nyt ja tulevaisuudessa olennaisen tärkeää, jotta yritys pystyy houkuttelemaan toivomiaan osaajia luokseen. Jos yrityksessänne tehdään systemaattista EB-työtä, niin hienoa! Jos ei, kannustamme käynnistämään keskustelut asian edistämiseksi.
5. Etätyö on tullut jäädäkseen 🧑💻
Joustava etätyömahdollisuus on asiantuntijatyössä enenevälle joukolle ns. deal breaker. Pakollisiin toimistopäiviin ei haluta sitoutua, ellei siihen ole erityisen painavaa syytä. Joustamaton lähityön vaatimus voi vaikeuttaa rekrytointia merkittävästi ja sen edellyttämistä kannattaakin harkita tarkoin.
Huomioimalla nämä ajankohtaiset rekrytoinnin trendit varmistat, että yrityksenne vastaa hakijoiden odotuksiin ja vetää parhaita talentteja puoleensa!
Jos kaipaat apua asiantuntijan rekrytointiin, ota meihin yhteyttä!
Comments