energia-alan rekrytointi
Energia-ala käy tällä hetkellä yhtä kuumana kuin uimahallin löylykiuas!
Alan kasvuyrityksillä on kova paine rekrytoida, ja myös työnhakijoiden keskuudessa kiinnostus energia-alaa kohtaan on suuri. Silti rekrytointien läpivienti saattaa takkuilla.
Minjonin rekrytoijat listasivat kolme suurinta haastetta energia-alan rekrytoinneissa ja kertovat, miten ne voidaan taklata.
Kaipaatko apua rekryyn?
Haaste 1: Yrityksellä ei ole tunnettavuutta työnhakijoiden keskuudessa
Teidän yrityksessä saattaa olla juuri sellaisia työpaikkoja auki, joista osaajat haaveilevat - mutta työpaikat eivät heikon tunnettavuuden takia päädy heidän tutkalle.
Ratkaisu: Panosta yrityksen sosiaalisen median sisältöön
Erityisesti LinkedIn on monelle yritykselle tärkeä somekanava kohderyhmän tavoittamiseksi. Myös Instagram ja TikTok tavoittavat etenkin uransa alkuvaiheessa olevia osaajia tehokkaasti.
Kerro sosiaalisen median kanavissa yrityksestäsi työnantajana: Mitä visiota kohti olette tiiminä menossa? Miltä teidän työarki näyttää? Mitä teidän yrityksessä arvostetaan?
Tuo esiin nykyisten työntekijöiden tarinoita ja pyri viestimään autenttisesti ja konstailematta. Hajuttomat ja mauttomat "korporaatiotekstit" eivät herätä työnhakijoissa tunteita.
Hyödyntämällä maksullisia somekampanjoita varmistat, että juuri oikea kohderyhmä näkee somesisällön.
Tunnettavuuden lisääminen somen avulla ei tapahdu yön yli, mutta jo kuudessa kuukaudessa voi saada tuloksia aikaiseksi.
Bonusratkaisu: Jos rekrytarve on akuutti (työntekijää olisi tarvittu jo eilen) voit kontaktoida osaajia oma-aloitteisesti LinkedInissä tai hyödyntää rekrytointikumppanin verkostoja.
Haaste 2: Parhaista osaajista on käynnissä kova kilpailu
Kasvavalla alalla on aina suuri pula huippuosaajista. Oletko bongannut osaajan, joka vaikuttaa täydelliseltä lisäykseltä teidän tiimiin? Hän on luultavasti myös muiden alan yritysten tutkalla. Miten varmistat, että hän valitsee teidät?
Ratkaisu: Erottaudu eduksesi olemalla kuin avoin kirja
Työnhakijat arvostavat suoraa puhetta. He haluavat tietää tulevasta työnantajastaan mahdollisimman paljon ennen kun ottavat kynän käteen ja allekirjoittavat työsopimuksen. Kasvuyrityksissä tyydytään kuitenkin kiireessä usein viestimään hakijoille liian niukasti tai ympäripyöreästi.
Voit erottautua kilpailevista työnantajista viestimällä monipuolisesti ja avoimesti. Kerro yrityksen onnistumisista ja haasteista. Maalaa (todella!) konkreettista kuvaa työarjesta. Kuvaile teidän työyhteisöä. Miltä teillä näyttää onnistuminen? Mitä te yhteisönä arvostatte?
Näytä, että olet askeleen edellä myös henkilön urapolun suunnittelussa. Kerro, mitä roolissa voi oppia niin pitkällä kuin lyhyellä aikavälillä. Anna esimerkkejä siitä, mikä seuraava sisäinen urapolun steppi voisi olla.
Muista myös palkka-avoimuus; puhu kompensaatiosta selkeästi heti ensikohtaamisella. Älä missään nimessä jätä palkkakeskusteluita rekrytoinnin kalkkiviivoille!
Haaste 3: Sopivien työntekijöiden tunnistaminen on vaikeaa, koska ala on trendikäs
Suurien investointien ja runsaan uutisoinnin ansiosta energia-ala herättää paljon kiinnostusta tällä hetkellä. Luoksesi saattaa hakeutua työnhakijoita, joita kiinnostaa energia-alan "pöhinä" enemmän kuin tarjottavat työtehtävät. Näiden henkilöiden palkkaaminen johtaa yleensä lyhyisiin työsuhteisiin, kun he huomaavat, ettei työarki tunnukaan omalta. Miten tunnistat aidosti motivoituneen työnhakijan innostuneesta pöhisijästä?
Ratkaisu: Vältä korkealentoisia hakijakeskusteluja
Pöhinän perässä oleva työnhakija on yleensä hyväntahtoinen ja kokee aitoa innostusta alaa kohtaan. Kun viet keskustelut hakijan kanssa konkreettiselle tasolle, niin pöhinäpilvi hälvenee ja hakija pystyy itse paremmin arvioimaan, sopisiko tarjolla olevat työtehtävät hänelle.
Juttele hakijan kanssa maanläheisesti ja esimerkkien kautta siitä, mitä onnistuminen työtehtävässä vaatii. Kysy hakijalta, minkä tyyppinen tekeminen ja mitkä tilanteet tuntuvat häneltä luontevilta. Malta arvioida hakijan motiiveja rauhassa, koska kasvuyrityksesi tarvitsee nyt omistautuneita työntekijöitä.
Bonusratkaisu: Hyödynnä motivaatiotestejä ja henkilöarviointeja
Moni meistä takeltelee sen sanoittamisessa, mikä minua motivoi. Hakijan sopivuuden arviointi helpottuu, kun teetät hakijalle henkilöarvioinnin, jossa motivaation lähteet, työote ja vahvuudet sanoitetaan täsmällisesti. Muista purkaa arvioinnin tulokset hakijan kanssa - keskustelun kautta saadaan yleensä tärkeimmät oivallukset sopivuudesta.
KAIPAATKO APUA ENERGIA-ALAN REKRYTOINTEIHIN?
Rekrytoijallamme Anniina Kangasjärvellä on vahva kokemus energia-alan rekrytoinneista.
”Kun teen yhteistyötä näiden yritysten kanssa, tulee vahva fiilis, että he rakentavat meidän kaikkien tulevaisuutta. Meidän asiakkaat ovat missiolla, ja se tuo rekrytointeihin valtavasti merkityksellisyyden tunnetta. Haaste on löytää kiinnostuneiden joukosta henkilöt, jotka ovat valmiita sitoutumaan.”
NPS
90
asiakastyytyväisyys
NPS
94
hakijatyytyväisyys
yli
90%
onnistumisprosentti
rekryissä
yli
250
onnistunutta rekrytointia